Wat mijn lichaam mij vertelde

Wat mijn lichaam mij vertelde

Gisteren had ik een behandeling bij Christina van Praktijk Lijve. Ik volg bij haar een traject – van inzicht naar verandering – waarbij ze gebruikt maakt van rebalancing massagetechnieken. Een traject waar ik een paar jaar geleden niet voor gekozen zou hebben, veels te vaag en een te ver van mijn bed show.
Het contact met mijn lichaam was ik al een tijdje kwijt toen ik in 2017 in een burn-out terecht kwam. Ik was lange tijd door door door en doorgegaan. Ik was een ster geworden in beredeneren, controle houden, lijstjes maken en vooral niet stil te staan en te voelen. Daar had ik helemaal geen tijd voor met drukke weken als moeder, dochter, zus, partner, werknemer, vriendin. Ik was overal druk mee, behalve met mezelf.

Het kwam bij mij zover dat mijn lichaam mij een harde les moest leren. Ik kreeg zoveel lichamelijke klachten dat ik er niet meer door kon functioneren. Verschrikkelijke pijnen. Zo erg dat ik me ziek moest melden op mijn werk in afwachting van diverse onderzoeken in het ziekenhuis. Maar je raad het al, daar kwam helemaal niets uit. En toen sloeg de bom in. Het was ook allemaal wel veel geweest de afgelopen jaren… Mijn lichaam had ervoor gezorgd dat ik tot stilstand kwam. Niet meer naar mijn werk ging, sociale contacten op een laat pitje zette, hulp ging vragen van mensen om mij heen.

Wat baalde ik, want ik wilde dit helemaal niet. Ik kon het niet wachten, wilde weten wat ik kon doen om zo snel mogelijk weer alles op te kunnen pakken. Vertel me hoe en ik doe het! Maar hoe harder ik vooruit wilde hoe harder mijn lichaam aan de rem trok. Sjonge, wat heb ik mij lang verzet tegen deze burn-out. Dat mijn lichaam mij duidelijke signalen gaf kon ik achteraf pas zien. Pas toen ik gestart was met yoga (nog zo’n ver van mijn bed show activiteit. Ik schreef er twee jaar geleden over in de blog met de titel ontspanning vinden). Want daar leerde ik uit mijn hoofd te komen en weer (meer) te gaan voelen.

Naast yoga (wat ik nog steeds doe), heb ik de afgelopen jaren onder andere een mindfulness training gevolgd. Heb ik een yoga nidra workshop gedaan en ben ik naar een slow living weekend geweest. En ik ben een paar keer een weekend of midweek weggeweest (alleen, met mijn partner, met mijn zusje, even zonder kinderen en uit de situatie). Allemaal hebben bijgedragen aan het tot rust komen, uit mijn hoofd komen, weer meer voelen van en luisteren naar mijn lichaam.

Maar toch bleef er nog spanning achter in mijn lichaam. Ik voel het vooral in mijn buik. En wat ik ook zelf probeerde met alles wat ik geleerd heb de afgelopen jaren, het lukte mij niet deze spanning te verminderen. En het zat me dwars. De gemakkelijkste weg voor mij is de knop opzetten en het gevoel negeren, maar dat is juist wat ik niet meer wil. Want ik weet waar het me brengt.

Ondertussen heb ik een aantal sessies rebalancing mogen ervaren. De eerste keer heengaan vond ik heel spannend. Het was nieuw en iemand komt letterlijk en figuurlijk heel dichtbij je. Het moet daarom ook 100% goed voelen, en dat voelde het. Fijn! Daardoor viel de spanning gelijk weg. Mijn lichaam voel ik nu steeds beter als geheel (klinkt misschien gek maar ik voel vaak alleen mijn buik en mijn hoofd) waardoor de focus van de spanning in mijn buik afgaat en energie gaat stromen. Voel ik complete ontspanning (en ik kan het zien aan mijn gezicht als ik in de spiegel kijk na een behandeling, wat een openheid, sprankelend). Ik leer hoe mijn denken de spanning in mijn buik (voor mij gelinkt angst en controle) beïnvloed en krijg opdrachten om hier thuis mee aan de slag te gaan. Het voelt als een soort van finishing touch van mijn burnout-herstel-periode. De laatste diepgewortelde spanningsresten toelaten en aanpakken. #goedvoormezelfzorgen

Grote kans dat je deze blog leest en denkt, pffff, wat een suf gedoe. Snap ik helemaal, zo dacht ik ook een paar jaar geleden. Maar ik gun ook jou de ervaring van het weer meer gaan voelen, signalen van je lichaam herkennen, gevoel van ontspanning. Er zijn vele manieren om dat te bereiken, kies een manier die voor jou passend is op dit moment #naarjelichaamluisteren

Foto: De  praktijk van Christina Pokhodilo, Praktijk Lijve.
2 Comments
  1. Wat ontzettend herkenbaar! Ik ben pas 6 maan den onderweg in mijn burn-out avontuur. Het leren voelen valt me zwaar en m’n lijf protesteert af en toe. Misschien dat ik dit eens ga proberen. Klinkt iig als iets fijns.

    1. Leren voelen is ook zo lastig als je dat lange tijd niet gedaan hebt. Maar je signaleert in ieder geval het protest van je lichaam. Dat is een mooie stap. Groetjes Saskia

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *